Nie przepadam za podjadaniem w ciągu dnia, wręcz staram się tego unikać. A orzechy i nasiona stanowią często taką pożywną i wysoko odżywczą przekąskę dla wielu osób.

Ja wolę zjeść 3-4 solidne posiłki w ciągu dnia, najlepiej w równych odstępach czasowych. To mi najlepiej służy.

Zrobiłam tę posypkę, aby dostarczać sobie w posiłkach dodatkowych mikro elementów oraz tłuszczy i białek.

Można skorzystać z mojego przepisu, lub skomponować sobie własną posypkę z innych orzechów. Wybrałam włoskie i migdały – bo nie mają za dużo węglowodanów. Lepsze od migdałów byłyby makadamia (ale nie dysponowałam akurat nimi).

Zmielone nasiona przechowuję w lodówce, w słoiku, przez okres do dwóch tygodni..

Celowo nie używam w tej posypce nasion chia ani siemienia lnainego. Te nasiona są dobrym źródłem ALA (zawsze to coś tam może organizm przekonwertuje dla DHA I EPA, choć ponoć na poziomie kilku procent). Ale ALA bardzo szybko się utleniają do szkodliwych związków i lepiej te nasiona mielić na świeżo  oraz od razu je spożywać.

Słonecznik jest dyskusyjny… Dałam go pewną część tylko. Reszta to bardziej stabilne orzechy.

Dla mnie ta posypka stanowi tylko dodatek w ilości około 1 łyżki do dwóch (max) na dobę. Dodać można ją do sałatek, posypać omlety, jajecznicę, gulasz czy nawet zupę krem.

Polecam.

Do zrobienia posypki użyłam mojego nowego blendera – stary rozwaliłam mieląc zupę, Części plastikowe złamały się gdy noże napotkały na kostkę :/

SKŁADNIKI na około 25 porcji (około 175 g):

1 porcja = 1 łyżka stołowa ok 7g gotowej posypki = 45 kcal (w tym białka: 1,9g; tłuszcze: 3,8g ; węglowodany: 0,8g )

  • pestki dyni (surowe) – 50g
  • pestki słonecznika (surowe) – 25 g
  • orzechy włoskie (surowe) – 50g
  • migdały płatki – 25g
  • orzechy ziemne smażone solone – 30g

Wszystkie składniki umieść w malakserze lub blenderze. Zmiksuj, tak by nie zrobiło się masło, tylko pozostała sypka konsystencja. Mogą zostać też większe kawałki.

Gotowe. Używaj wedle uznania do dań ciepłych i zimnych.

Przechowuj w lodówce.

GRATIS! możesz sobie zrobić słodką przekąskę, zalewając tę posypkę płynnym miodem 🙂

Takiej mieszanki możesz używać samodzielnie gdy masz ochotę na coś słodkiego i pożywnego, można tez użyć tego jako bazy do batonów białkowych albo jako dodatek do lodów.

SKŁADNIKI NA SŁODKĄ PRZEKĄSKĘ z nasion i orzechów z miodem 

(120g – 506 kcal;  1 porcja ok 5 g ok – 21 kcal, B: 0,4g T: 0,9g W: 2,8g)

  • miód płynny 80g (skrystalizowany miód możesz podgrzać w kąpieli wodnej aby stał się płynny)
  • posypka 40g

Składniki wymieszaj i przechowuj w lodówce.

Śledź NATULE w social media: